PDA

View Full Version : Saveti / Priprema automobila za zimu


VIP
19th December 2009, 12:04
Evo par saveta koje sam našao i koju su u principu univerzalni. Ako mislite da nešto fali dopunite. Iako možda većini deluje banalno, postoji gomila novopečenih vozača za koje je ovo nepoznato štivo.

Možete ovde da opletete i o antifrizu/ rashladnoj tečnosti, jer vidim da ovde ima dosta nepoznanica većini, baš kao i meni.

Dakle, ja sam spojio vise saveta - valjda niko nece zameriti


Pazite na akumulator - Obavezno proverite akumulator, očistite kleme, dospite destilovanu vodu i slobodno ga dopunite ako niste u mogućnosti da kupite ili vam ne treba novi. Takođe proverite sve kablove koji povezuju električne komponente motora, a posebno obratite pažnju na kvalitet svećica i po potrebi ih zamenite. - Stalno korišćenje brisača, svetala i grejača čini veliki do opterećenja akumulatora. Redovna vožnja noću i vaš akumulator može da prestane da daje znake života. Učinite mu uslugu i isključite grejače što pre vam uslovi to dozvole i trudite se da vozite automobil i danju kako biste dali priliku alternatoru da dopuni akumulator. Akumulator retko traje duže od pet godina, tako da zamena na vreme može biti pun pogodak.
Startovanje motora - Prilikom startovanja motora pridržavajte se osnovnih stvari : Prvo pritisnite pedalu kvačila pa tek onda okrenite ključ. Ako motor neće da upali i prvog pokušaja nemojte vrteti na prazno jako dugo. Bolje je da u više kratkih pokušaja probate da pokrenete automobil. I naravno savet za dizelaše, slobodno sipajte aditive za gorivo ili ako niste u mogućnosti da ih nabavite sipajte 2% benzina( u odnosu na pun rezorvoar).
Isključite potrošače struje - Vrlo važna stvar koju bi svi vozači trebalo da znaju jeste da prilikom paljenja automobila isključe sve potrošače struje.
Antifriz - Antifriz je osnova svega. Većina novih automobila dolazi fabrički sa 50:50 mešavinom destilovane vode i antifriza. To bi trebalo da je sasvim dovoljno za naše prilike, ali nije loše za svaki slučaj proveriti sa vašim serviserom tačku smrzavanja rashladne tečnosti. Zamrznuta rashladna tečnost može uništiti blok motora i isterati vam sve pare iz džepa za popravku. Još jedna stvar na koju treba obratiti pažnju je tečnost za pranje vetrobrana i farova. Ako ste u mogućnosti kupite neku tečnost koja ima nisku tačku smrzavanja.
Obavezan ler - U zimskim uslovima prilično je bitno da prilikom startovanja ostavite auto da radi na leru određeno vreme, kako bi se svi delovi motora zagrejali. Ipak, ne treba čekati da motor u mestu dostigne radnu temperaturu, dovoljan je onaj period neophodan da odmaglite ili odmrznete prozore. Motor se najbrže zagreva tokom vožnje, a bitno je dok ne postigne radnu temperaturu koristiti što manji broj obrtaja.
Proverite gume - Preporuka je da u toku zime dubina šara bude bar tri milimetra. Što dublja šara, to je bolja stabilnost. Ukoliko su vam gume izlizane, razmislite i o setu zimskih guma koje mnogo bolje prianjaju za podlogu na snežnim uslovima od svesezonskih guma.
Proverite svetla - Proverite da li vam rade svetla punim sjajem, uključujući tu i proveru maglenki. Zamenite sijalice ukoliko je to potrebno.
Kočnice - Kočnice i svi njeni delovi ne smeju da imaju rđu, niti da škripe kad su u upotrebi.
Napunite rezervoar - Potrudite se da vam rezervoar bude što puniji, jer tako smanjujete mogućnost da dođe do kondenzacije goriva, a onda i do zaleđivanja.
Promenite ulje - Preporučujemo da obavezno promenite ulje na početku zimske sezone. Zbog dugotrajne letnje eksploatacije osnovne karakteristike motornog ulja počinju da gube svoja svojstva. Zimski period označava otežane uslove rada i korištenja tako da je prvih nekoliko minuta po startovanju motora najvažnije.
Zaštita gumenih delova na vozilu - Zaptivke vrata i poklopaca na vozilu ("kedere") premažite glicerinom da ne bi zamrzli, a brave isprskajte podmazujućim i antikorozivnim sprejom (kao što je npr. WD 40). Ako vaše vozilo ima antenu na automatsko sklapanje, premažite je sredstvom protiv smrzavanja (u obzir dolazi i tanak sloj ulja, antikorozivni-podmazujući sprej i sl.). Ove postupke ponavljajte periodično tokom cele zime. Metlice brisača su u ovom periodu takođe izložene hladnoći tako da i njih prekontrolišite. Posebno obratite pažnju na unutrašnjost točkova i da li se vide neki tragovi curenja. Zbog hladnoće gumice na cilindrima kočnica se skupljaju i pucaju i usled toga može doći do značajnog gubitka tečnosti za kočenje.
Pribor za put - Od pribora za put u zimskim uslovima izdvajamo: strugač za led, metlica, rukavice, ćebe, sveća, baterijska lampa
Lanci za sneg - Lanci za sneg nisu zamena za zimske gume, već predstavljaju koristan dodatak. Koriste se isključivo za vožnju po snegu. Pre kupovine proverite koje tačno dimenzije guma ima vaš automobil, kako biste bili sigurni da će dužina i dimenzije lanaca u potpunosti odgovarati.
Poštujte pravila - Ne zaboravite da, i pored svih priprema za zimu, vozite defanzivno, da poštujete pravila, da se prilagođavate uslovima saobraćaja, da držite pravilnu distancu, da u uslovima leda izbegavate vožnju ukoliko je to moguće.


Kao korisnik lanaca za sneg morate biti svesni sledećih činjenica: Većina modela širokih guma onemogućavaju montažu lanaca, sa lancima nikad ne vozite prebrzo, prilagodite brzinu vozila i ne prelazite 50 km/h, lance uvijek isprobajte i dobro uvežbajte stavljati na suvom tlu, jer u protivnom po hladnoći, snegu ili mraku možete imati velikih poteškoća, čak i sa sistemima za brzu montažu. Posle upotrebe, lance operite vrućom vodom i ostavite ih da se osuše. Na kraju sezone treba ih natopiti specijalnim uljem.


ŠTA POTROŠAČ TREBA ZNATI O ANTIFRIZU?

Tečnost za rashladni sistem motora, koju popularno nazivamo antifriz, je tečnost za prenos toplote koja služi za zaštitu hladnjaka motora od korozije, letnjeg pregrevanja i smrzavanja zimi.

*Antifriz se uglavnom proizvodi od monoetilenglikola (1.2 etan diola) i posebnih dodataka koji sadrže korozijske inhibitore. Inhibitori korozije su tvari koje osiguravaju dugotrajnu zaštitu metala od korozije, uobičajeno korištenih u konstrukcijama sistema izmene toplote, uključujući i aluminijum.

*Savremene tehnologije antifriza ne sadrže nitrite, fosfate ni amine.

*Antifriz bi morao zadovoljiti barem zahteve propisane normama međunarodnih strukovnih udruženja ili institucija. Ipak, poželjno je da zadovolji i jako stroge zahteve renomiranih proizvođača vozila odnosno motora. Oni u svojim homologacijskim postupcima vrše ispitivanje kvaliteta antifriza i u zavisnosti od rezultata ispitivanje izdaju proizvođačima antifriza upotrebne dozvole.

UPOTREBA



Ako je antifriz u koncentrisanom obliku, treba ga razrediti vodom do željene koncentracije. Da bi se osigurala dovoljna zaštita od korozije, najmanja koncentracija antifriza u vodi treba iznositi 33%. Ova koncentracija osigurava zaštitu od smrzavanja do -18 C odnosno ključanja leti do 104 C.
Smesa vode i antifriza mora imati sposobnost da se ne raslojava i taloži.
Radne smese antifriza bi se morale bez poteškoća primenjivati najmanje dve pa i više godina, zavisno o koncentraciji, uslovima primene i preporuci proizvođača vozila ili motora koji je izvršio atestiranje antifriza.
Smesa antifriza i vode ne sme štetno delovati na zaptivne materijale, koji se obično koriste u sistemima hlađenja.
U prodaji se potrošačima nudi već pripremljena smesa antifriza i vode za direktnu primenu u sistemima hlađenja, sa zaštitom od smrzavanja do -36 C i s odličnom zaštitom od korozije.


Tablica mešanja

% u vodi / Koncentracija odnos antifriz:voda / Zaštita od korozije / Zaštita od smrzavanja / Zaštita od ključanja

1:2 Potpuna zaštita – 18 104
1:1,5 Potpuna zaštita -25 106
1:1 Potpuna zaštita -36 108

Opšti saveti



Preporuke za menjanje antifriza u hladnjaku vozila ili motora
Pre sipanja novog antifriza isperite rashladni sistem čistom vodom - po mogućnosti pustite da voda teče, a da motor radi.
Ne preporučuje se čišćenje sistema sodom bikarbonom, jer i manje količine zaostale u sistemu mogu izazvati penjenje antifriza, što znatno smanjuje učinak hlađenja motora.
Ne mešajte različite vrste (tipove) antifriza jer može doći do pojave pene i taloženja.
Za mešanje i dolivanje uvek koristite čiste posude. I male količine ulja, prašine i ostalih nečistoća izazivaju penjenje.
Prilikom nenamernog polivanja antifriza po laku vozila, isperite lak vodom, jer nakon nekoliko dana lak može izgubiti sjaj.
Antifrizu ne dolivajte aditive koji se povremeno nude na tržištu, jer se može poremetiti ravnoteža između različitih dodataka (aditiva), koji već postoje u kvalitetnom antifrizu.
Izbegavajte naviku leti voda, a zimi antifriz, nego cele godine koristite antifriz postojane koncentracije.
Menjajte rashladnu smesu antifriz - voda svake dve godine.
Pazite na najnižu koncentraciju antifriza u vodi. Ona ne sme biti manja od 33%.

VIP
19th December 2009, 12:12
Evo malo više o antifrizu i zameni. Bilo bi dobro da navedete sta koristite od antifriza, gde kupujete i po kojoj ceni. Naravno, informacije o intervalu zamene su pozeljne.

Rashladna tečnost / Antifriz

Rashladna tečnost se u većini slučajeva prodaje kao koncentrat koji pre upotrebe treba pomešati sa destilovanom vodom. U ponudi postoji i antifriz odmah spreman za upotrebu, a to je obično i naznačeno na samom pakovanju slovima i obično brojkom 100, za koncentrovani, odnosno 40 za već razblaženi antifriz.

Uputstvo za mešanje koncentrovanih antifriza nalazi se na samom pakovanju, i obično je iskazano procentualno ili odnosom antifriza i destilovane vode. Različitim odnosima vode i i rashladne tečnosti mogu se postići više ili niže temperature mržnjenja rashladne tečnosti.

Ti odnosi idu do najviše 70 odsto antifriza i 30 odsto destilovane vode, kada se postiže najniža temperatura smrzavanja od -40 C, pa sve do oko -15 stepeni Cş u obrnutom odnosu antifriza i vode (30% antifriz - 70% voda).

Kod nas se najčešće koristi odnos od 40% antifriza i 60% vode, kojem je temperatura zamrzavanja oko -25 C. Neki vozači, verovatno u želji da se dodatno osiguraju, u rashladni sistem sipaju čist antifriz 100%. To je pogrešno, jer se čisti antifriz zaledi već na -15 C.

Treba napomenuti da se obavezno koristi destilovana voda, jer će se u protivnom u hladnjaku i pumpi stvoriti naslage kamenca koje mogu da dovedu do zapušenja i nepravilnosti u radu rashladnog sistema.

Osim što sprečava zamrzavanje rashladne tečnosti, zahvaljujući aditivima koji sadrži on sprečava pojavu korozije u unutrašnjosti rashladnog sistema i u pumpi za vodu.

Međutim, nije dovoljno samo sipati antifriz već ga treba redovno i kontrolisati. Naime, često se dešava, pogotovu leti, da motor prokuva ili se, usled neke intervencije u servisu, isprazni rashladni sistem pa onda vlasnici obično samo doliju vodu i nastave da voze. Time se bitno smanjuje količina antifriza u rashladnoj tečnosti i samim tim joj raste temperatura zamrzavanja. Zato pred početak zime treba, u servisu ili samostalno, uz pomoć bometra, proveriti stanje rashladne tečnosti.

Starenjem antifriza razgrađuju se i zaštitne hemikalije, koje on sadrži, pa vremenom slabi zaštita od rđe i drugih štetnih pojava. Stanje hemikalija se ne može izmeriti, pa se zato preporučuje zamena rashladne tečnosti svake dve godine. U prodaji su i antifrizi sa produženim dejstvom - oni nose oznaku G12 i mogu da traju 4 i više godina, što je naznačeno na ambalaži.

Radi dolivanja preporučujemo Vam da uvek sipate antifriz (i leti i zimi) - produžićete vek trajanja hladnjaka.

U smislu dolivanja, ako se radi o konvencionalnom antifrizu izrađen na bazi etilen, propilen - glikona sa inhibitorima korozije od neorganskih soli (nitrati, nitriti, silikati, fosfati i sl.) možete koristiti antifrize različitih proizvodjača istog kvalitetnog nivoa.

Nove generacije antifriza izrađene su na bazi etilen, propilen-glikola i organskih kiselina i njihovih derivata, imaju oznaku na ambalaži OAT - organic ocid tehnology. Period zamene im je četiri - pet godina i u većini slučajeva nisu mešivi sa konvencionalnim antifrizom.


Proizvođači automobila propisuju kakav antifriz treba sipati u njihova vozila. Podaci se obično nalaze u uputstvu za upotrebu i treba ih poštovati. Posledice upotrebe neodgovarajućeg antifriza mogu biti ozbiljne, jer pogrešno sredstvo može da zapuši rashladne kanale u hladnjaku, a to može da izazove pregrevanje i oštećenje motora.

PROMENA ANTIFRIZA

Nekada ne tako jako davno neki vrsni stručnjaci su govorili da pred zimu u auto treba staviti antifriz, a na proleće ga ispustiti van i staviti vodu. Često sam slušao te priče kao i česte slučajeve odlaženja pumpi vode. Makar je bilo nešto u tome jer pred nekih desetak godina su pričali da su neke vrste antifriza bile toliko agresivne da su nagrizali dihtunge glave motora.

Danas svi znamo da antifriz mora biti stalno u motoru, tokom cele godine, a razlog je u tome što uljasti sastav antifriza (glikoli itd) osim što ima nižu temperaturu smrzavanja od vode, ima i višu temperaturu ključanja (oko 105-110 stepeni, a voda na 100).

Osim toga sprečava oksidaciju metala dok prolazi kroz kanale glave i bloka motora. Treba izbegavati dolivanje vode iz vodovoda jer se jako brzo od nje stvara talog sloja kamenca u kanalima.

Preporučljivo je menjati antifriz u autu svake 2-3 godine jer s vremenom gubi svoja svojstva.

Fiat preporučuje za svoja vozila Paraflu antifriz kojeg ima 2 vrste: zelenkasti i crvenkasti. Oba su dobra za Fiatove modele s time da crvenkasti se stavlja fabrički u nova vozila sa poboljšanom zaštitom od korozije. Meša se u razmeri 1:1 i tada mu je tačka smrzavanja -35 stepeni, a tačka ključanja 110.

Sama promena antifriza ne zahteva neke posebne alate i znanje makar treba obratiti pažnju da se nakon promene sistem dobro odzrači.

Dakle, pre izmene antifriza motor ugrejati da se malo otvori termostat, te treba prebaciti polugu grejanja kabine na maksimum da se otvori ventil malog "kilera" u kabini. Treba pripremiti neku posudu zapremine barem 6 litara (zavisno od motora).

Stari antifriz se ispušta tako da se prvo odšrafi čep za dolivanje na posudi, a zatim se odšrafi mali šraf na donjem delu hladnjaka motora (npr 1.8 16V motor). Kod nekih motora nema tog šarafa (Punto 1.2, Fiat Tipo), pa se antifriz ispušta otpajanjem donje cevi koja ide sa motora u hladnjak.

Kada iscuri sav stari antifriz, zašrafi se nazad otvor na dnu hladnjaka, odnosno spoji se cev nazad na hladnjak. Ako su na cevi bile jednokratne spojnice ili "šelne", treba nabaviti isključivo nove prema promeru cijevi.

Ako je motor još malo topao, ne bi bilo loše malo ugrejati novi antifriz pre ulivanja, radi temperaturnog šoka - posebno zimi.

Antifriz se doliva u posudu za dolivanje, bilo na samom hladnjaku bilo u posudu sa strane, s time da se pre odšrafe odušci/ventili na hladnjaku, koji se nalaze na gornjoj strani hladnjaka - da se dolivanjem odmah istiskuje vazduh. Kad se dolije antifriz, motor treba upaliti da pumpa povuće svu tečnost, te zatvoriti sve šrafove da sistem održava pritisak, te gledati nivo antifriza i dolivati po potrebi i kad se motor počinje grejati malo odšrafiti ventile da zrak počne izlaziti - sve dok ne počne teći antifriz kroz njih-

KORISTITI RUKAVICE!

Na npr. Puntu 1.2 postoji ventil na cevima koje idu u kiler kabine - odzračivati ih treba rukavicom, jer postoji opasnost od opeklina vrućeg antifriza.

Na 1.4 12V postoji jedan ventil kanala u glavi motora, koji se nalazi uz poklopac zupčastog remena - ako se on zaboravi odzračiti, motor će se pregrejavati.

Motori koji imaju cev za odzračivanje, koja ide sa termostata do posude (1.8 16V) automatski se odzrače kroz tu cev koja služi i kao odušak i kao povrat viška antifriza nazad u posudu - povremeno odšrafiti poklopac posude da izađe vazduh.

Motor treba malo gasom "isturirati" da sistem postigne radni pritisak i proveravati nivo antifriza prema oznakama na posudi - između max i min.

Kada se upali ventilator hladnjaka u najvećoj brzini, a pokazivač temperature motora je na svom središnjem položaju, a obe cevi, koje su spojene na hladnjak vruće - sistem je dobro odzračen. Proveriti sve ventile da li su zašrafljeni, kao i spojeve cevi da negde ne bi puštao antifriz.

Ako se ventilator ne pali, a kazaljka se približava crvenom polju, a cevi hladnjaka su mlake ili hladne, treba odzračiti dodatno sistem - pod uslovom da su termoprekidač ventilatora na hladnjaku i termostat na motoru ispravni.

Soko
19th December 2009, 12:15
Mala dopuna:

- ne sipati u brave nista od sredstava na baci glicerina.

Na prethodnom autu mi nisu radile 2 od 3 brave. Odem kod auto-bravara da mi to sredi pre prodaje i kad mi je pokazao kako izgledaju ulosci nisam mogao da verujem da to glicerina moze da napravi. Sve je bilo prekriveno nekim slojem koji izgleda kao kamenac iz vode. Katastrofa. Rece mi covek da se brave odrzavaju jedino sa WD-40, na svakih 10-15 dana uvuci cevcicu u bravu i kratko prsnuti.

EDIT: Usvojena primedba :)

VIP
19th December 2009, 14:05
Evo malo o proizvodima BASF Glysantin ([Only registered and activated users can see links]). Ne znam koji proizvode u Delti, ali verovatno je pojednostavljeno na dva proizvoda i drugacije oznaceno.

Obratite paznju na proizvodjace koji preporucuju ovu rashladnu tecnost za svoja vozila :)

bruyoni
19th December 2009, 14:58
Ako vam je akumulator dobar startujte vozilo bez pritiskanja kvačila. Time se povećava aksijalni pritisak na radilicu pa je aksijalni ležaj radilice manje opterećen. tj. male su šanse za udarno opterećenje dva krajnja ležaja.

Takođe ako niste sigurni šta je trenutno od antifriza u vašem hladnjaku sistem bi bilo dobro isprati. Lično primenjujem sledeći sistem: U sistem se predhodno sipa litar sirćeta (izlije se nešto manje od litre iz sistema pre stavljanja sirćeta da se ne prepouni ekspanziona posuda) ili 150-200ml koncetrovane sirćetne kiseline (onda se ne mora ispuštati). Auto se sa tom smešom vozi dva-tri dana. Potom se to izbaci iz sistema, u sistem potom sipati destilovanu vodu pa ostaviti auto da se zagreje da se upali ventilator a zatimi se uzme auto da se provoza. Potom se sačeka da se voda ohladi i onda se i ona ispusti tek onda se doliva novi antifriz. Naravno pre dolivanja novog antifriza postupak sa vodom se može ponoviti još jednom ako se uoče nečistoće pri drugom izbacivanju tečnosti iz sistema.

PS: Nije "kiler" nego čiler ako već oćemo da glumimo Engleze inače se to kod nas popularno zove mali hladnjak

PPS: G30=G12, ne znam što se kod nas zapatilo označavanje tog antifriza kao što je za tržište Amerika.

Soko
19th December 2009, 15:08
Kiler je srpski izgovor nemacke reci za hladnjak: "kühler".
Engleski izraz "chiller", iako ima vrlo slicno znacenje (prava zamena na engleskom bi bio "cooler") se kod nas koristi za sasvim drugu vrstu uredjaja za hladjenje.

bruyoni
19th December 2009, 15:13
Vidiš... nisam povezivao sa nemačkim (pored svih dihtunga, fasunga, -cigera, šlafštroka :D ) A uvek mi bilo smešno kad neko za čiler kaže kiler.

VIP
19th December 2009, 16:30
Ako vam je akumulator dobar startujte vozilo bez pritiskanja kvačila. Time se povećava aksijalni pritisak na radilicu pa je aksijalni ležaj radilice manje opterećen. tj. male su šanse za udarno opterećenje dva krajnja ležaja.

Vezano za terminologiju, korisceni text je uglavnom sa hrvatskog govornog podrucja, pa su neke reci ostale u izvornom obliku, jer ni sam nisam bio siguran o cemu se radi. Posto nameravam da ovo kasnije prebacim na sajt, sve primedbe su dobrodosle, zato je i stavljen prvo na forum.

Inace, zaintrigirao si me ovom teorijom gore pa sam trazio pojasnjenje. Ovo je jedno od misljenja koje mi deluje razlozno u prilog opsteprihvacene teorije "stiskanja kvacila".

Stara skola je trazila da se kvacilo stisne iz sigurnosnih razloga, da auto ne krene i udari nekoga. Danas svi novi auti imaju sigurnosni prekidac na pedali kvacila pa to vise ne igra ulogu.

Drugi razlog je zimi pri izuzetno niskim temperaturama, stiskanjem kvacila se rastereti starter zbog gustog ulja u mjenjacu. Manje opterecenje baterije, veca brzina motora i laksi start.

Ja licno uvek volim da stisnem kvacilo iz prvog navedenog razloga, sigurnosti. Nekada sam totalno rastrojen i uzdam se u usadjenu motoriku. Ovo za gusto ulje u menjacu je drugi, a opterecenje lezajeva radilice mi je novi momenat.

Licno mislim da je ipak bolja verzija sa stiskanjem, jer kao prvo, kod nas jos uvek ima automobila bez osiguraca, drugo, prilicno komplikujem tematiku :)

bruyoni
19th December 2009, 17:28
Pod sigurnosni prekidač misle na prekidač na kvačilu koji ne da da se anlaser zavergla ako isto nije pritisnuto. To ima kod nekih japanskih i evropskih namenjenih za ršište SAD gde su ljudi navikli na automatike i gde nisu upoznati sa lerom. Konkretno može da se desi da dok su u brzini anlasuju id aauto ode napred ili nazad i udari nekoga ili da pokušaju da startuju dok je menjač u brzini i kočnica pritisnuta usled čega anlaser i bendiks mogu da crknu. Za zgusnuto ulje stoji ali ako je akumulator valjan, nikakvih problema ne sme da bude.

nidza
19th December 2009, 23:39
VIP bre, ti ko da si juče seo u kola prvi put. :)

Pusti kvačilo na leru na -20 kad je auto tek upaljen - verovao ili ne, auto će skoro krenuti. Čisto slikovito da objasnim koliko zgusnuto ulje može da bude problem za anlaser.

Zapravo kadgod je motor hladan treba paliti sa stisnutim kvačilom. Sam menjač je dovoljno velik i težak da za anlaser bude ozbiljno nepotrebno opterećenje.

VIP
20th December 2009, 00:10
Nisam siguran gde sam pogresio? :) Napisao sam da je zgusnuto ulje drugi razlog zasto stiscem kvacilo, a da su mi lezajevi radilice, koje je naveo Bruyo, vec nepoznat detalj.

zmaj
20th December 2009, 01:05
Fakat i ja prvi put čujem Brujin argument.

Ja po automatizmu palim kola sa pritisnutim kvačilom. Kad god moram da upalim kola bez pritiska kvačila (što znači da verovatno ne sedim u sedištu) pet puta proveravam da li je menjač u leru.

bruyoni
20th December 2009, 01:55
A pazi... to su ti dve filozofije a vi pritiskači ste u većini :)
Vi ste se odlučili da čuvate akumulator i kao anlaser a mi da čuvamo ležajeve. Priča o tome kako to dodatno opterećuje anlaser ne pije vodu iz razloga što samo nadvladavanje pritiska u cilindrima zahteva mnogo više snage nego neki bedni menjač u kome se u leru vrti samo jedno vratilo i zubčanici. Da ulje svara otpor, stvara ali mizeran kad su u pitanju sve novije konstrukcije menjača u koja idu imultigradna motorna ili menjačka ulja. Kod starih automobila i tamo gde se sipa hipoidno ulje, koje pri nuli bude gusto kao med, može da se desi ono kretanje o kome Nidža priča ali to nestaje čim se isto zameni nekim multigradni menjačkim uljem.

LordRaceR
20th December 2009, 02:56
nisam razumeo ono za "dnevnu i nocnu" voznju, kakva je sada razlika

Heinz
20th December 2009, 10:49
Evo malo o proizvodima BASF Glysantin ([Only registered and activated users can see links]). Ne znam koji proizvode u Delti, ali verovatno je pojednostavljeno na dva proizvoda i drugacije oznaceno.

Mislim da sam ih video u Tempu u skoro istim kanticama, nemaju više samo 2 proizvoda, čak mislim da nema starih uopšte, samo ovi novi. Nisam bio skoro tamo, ali pogledaću sledeći put bolje.

zmaj
20th December 2009, 12:49
Što se tiče antifriza, kod mene (u Swift) nemam pojma šta stavljaju ([Only registered and activated users can see links]), al ga promeniše na 2 godine i košta 450 kinte litar.

U VW program ide G12, kojeg sam kupovao u NIS Jugopetrol prodavnici u Tadeuša Košćuška. Nemam pojma jel ta radnja još uvek postoji.

VIP
20th December 2009, 23:42
Meni se u Pancevu veceras zaledi tecnost za pranje stakla. Sipao sa jesenas neku do 0 i nisam svu potrosio i dolio zimsku koja ledi na -20. Pored Tamisa bi barem -14 i zaledi, verovatno je ostalo vise one stare nego sto sam mislio.

U svakom slucaju nezgodno i moze biti neprijatno, ako vam zatreba.

Аутоматска станица Панчево:
Време осматрања: 22:55:01
Температура: -15.1 °C :)

bruyoni
21st December 2009, 16:42
I meni jutros "smrznuto", očigledno u NS bio ozbiljan minus sinoć. Predhodnih dana prskalo i jutros ja da operem kad ono ništa ne čuje se pumpa. Nije se komplet smrzlo nego onako mešano ali očigledno blokiralo pumpu. Isto ko i kod VIPa nije bila 100% tečnost već oko 1l stare i 3l ove iz Metroa što kao drži do -20

Misha
21st December 2009, 18:10
Ljudi smrzava se i zimska tecnost, temperature su vrlo ozbiljne, jutros rano je na aerodromu bilo -21!

VIP
22nd December 2009, 23:13
Evo ja sam ovo malo pretumbao i pustio na sajtu. Bacite pogled i prijavite ako vam nesto bode oci>

[Only registered and activated users can see links]

bruyoni
22nd December 2009, 23:33
Možda skloniti ono da preporučujemo obaveznu promenu ulja...
ipak većina sada sipa nešto u opsegu od 10Wx - 15Wx što je zadovoljavajuće do oko -20. Jedino ako se ide u baš hladne krajeve gde više od dva dana može biti ispod -20 da se stavi nešto ređe poput 5Wx što drži do -30

VIP
23rd December 2009, 14:09
I meni je to u pocetku zasmetalo, pa sam ubacio onaj deo > ako ste skoro vrsili promenu ulja. U svakom slucaju bice dopunjeno, a bice i neki tekst o uljima uskoro.

VIP
29th January 2010, 15:25
Popizdeh od ove tecnosti za vetrobrane. Znam da vise nijedna kap nije u posudi, a da nije deklarisana kao tecnost koja mrzne na -20. Sumnjam na onu prvu koju sam kupio na JP, jer mi je vec mrznula u Pancevu.

U Bn u prethodna dana temp. nije silazila ispod -12 po izvestaju, a evo nisam mogao da je odledim za 140 km od Bn do Bg. Dobro sam prosao dok nisam usao u Bg, a onda njesra. Jos kad vam direktno tuce sunce u ono zamrljano bukvalno ste slepi.

Isao sam u sredu ka Bih po najvecem snegu. Koliko optimista usput, misle stavili zimske i moze preko stoje po snegu :) Ishod mozete pretpostaviti.

nidza
31st January 2010, 22:51
Sve što sam sipao, nevezano za cifru, opasno je ledilo dok se motor ne zagreje i ventilacija ne zagreje šoferku. Navikao sam da ne potežem prskalice dok ne počne auto da greje, a zeldi se zagreje posle sto godina ako krećem od -10, što je uobičajeno oko 7 ujutru u poslednje vreme.

Heinz
1st February 2010, 00:51
Koristim Sonax (do -20 piše) i mislim da je ok, pre njega neki koncentrat Nigrin ali je morao 1:1 da se meša da ne bi smrzo. Pri tome u BG nije išlo ispod -10 u tom trenutku.

bruyoni
1st February 2010, 12:47
Ja sam zadovoljan onom Aro tečnošću iz metroa, nije sjajna ali za prvu pomoć zadovojlava. Ali primarna mi je neka supersjaj neki glass clean proizvodi a nabavljam je ndeljm na buvljaku za 150din 5 litara, ne smrdi, dobro pere i ne mrzne lako čak i kad temperatura ode na -15. Leti koristim sve i svaša ali kao odličnu tečnost pamtim Wurth koncentrat (mala bočica koja se rastvori u 5l vode)

Igorr66
11th July 2013, 11:54
Ja korstim 15-40W Rivanol neko ulje, prezadovoljan sam....sto se tice hladnoce nemam nikakvi problema.